Download hier de gehele paper in PDF: cvs02_36.pdf
Dr

          Dr. Reinier Jan Scheele, Erik Schmidt,                                                        CVS02.36

 

Geavanceerde wegbeprijzing

          Gedragsgestuurd automatisch betalen van infrastructurele heffingen, zoals

parkeergelden, veren, tol.

 

Door de eeuwen heen wordt infrastructuur gezien als een doeltreffende manier om geld te innen. Recente ontwikkelingen hierin gaan naar uiteenlopende nonstop-systemen, die gebruik maken van draadloze voorzieningen. Dit paper gaat in op de meest geavanceerde technologie die thans ter beschikking staat  (UMTS/Galileo/GSM/GPS). Er is volledige geautomatiseerd, behalve daar waar het gedrag beinvloed kan worden. Het apparaat dat in de auto wordt geinstalleerd is AT-mobimeter genoemd naar de woonplaatsen van beide auteurs.

Het AT-ontwerp omvat een zgn. mobicard (chipcard), die gebruikt wordt voor zowel kentekenregistratie, als portemonnee en startsleutel. Er wordt als chipknip mee betaald en men krijgt daarvoor een weggebruikstegoed terug. Dit tegoed vermindert geleidelijk al naar gelang de prijs die voor een wegsegment, tunnel of parkeerplaats betaald moet worden. Trip informatie wordt op de mobicard vastgelegd en uitgelezen als deze opnieuw wordt opgeladen.

Het Galileo positiebepalingssysteem (GPS-backup) relateert de positie van de auto aan een GIS, waarin het wegennet is opgeslagen in maximumsnelheidssegmenten. Met een unieke code die wordt uitgezonden wordt fraude geweerd,naast ontwerpkenmerken.

Een UMTS/GSMsysteem zendt auto- en tripgegevens naar de Road Service Provider, en weginformatie naar opgeslagen data in de mobimeter en via deze naar berijder. AT kan onmiddellijk worden getest, omdat bestaande industrienormen zijn aangehouden, terwijl toekomstige ontwikkelingen niet in gevaar worden gebracht.

 

Summary

 

Advanced roadpricing

 

Through the ages infrastructure has been regarded as an effective means of raising money. Recent developments go towards various non-stop systems, which make use of wireless approaches. This contribution deals with the design of the most advanced technology available  (UMTS/Galileo/GSM/GPS), that is almost fully automated except for the part that induces behavioural changes. The device that is installed in the car is called the AT-mobimeter (Aachen-Terneuzen) after the domestic places of the authors.

The AT-design features a so-called mobicard (chipcard), which encompasses car registration, wallet, and starting keycode. It is used to pay at cash machines of service stations and banks, for which it gets a roaduse-budget in return. This budget diminishes gradually according to the price of the road segment one is driving or parking on. Trip information is stored on it and retrieved at the next uploading of the card.

The Galileo positioning system (GPS-backed up) relates the position of the car to a GIS, in which the road system is stored in maximum speed segments. Emitting a unique mobiflag prevents fraud, next to other design characteristics.

A UMTS/GSM system sends car and trip data to the Road Service Provider, and road information to the driver via the stored data in the mobimeter. AT can be tested immediately as it uses current industry standards, without jeopardising future technological developments.